Ordbog+

Co-creation

SE OGSÅ: SOCIAL INNOVATION

Co-creation betyder samskabelse eller medskabelse og referer til inddragelse i en skabelsesproces. Det kan være skabelsen af alt fra et produkt til en service – eller en social opfindelse.

Co-creation er en strategi, der ofte bruges inden for en lang række af områder – særligt i innovationsprocesser, brugerinddragelse, brugerrelationer samt medarbejderinddragelse i organisatoriske udviklingsprocesser.

I social innovation arbejdes der med co-creation på flere måder. Det kan være medarbejder-, borger- og/eller brugerinddragelse co-creation. Men co-creation handler også om at bringe en række nødvendige kompetencer i spil i sociale innovationsprocesser.

Hvis social innovation skal skabe værdi, kræver det ikke bare idérigdom, brugerkendskab eller adgang til finansiering – det kræver konceptudvikling, fagligviden, økonomisk sans, netværk, relationsopbygning, en vis portion sans for marketing, organisationsforståelse, kritisk/systematisk tænkning og meget meget mere. Derfor er co-creation en helt central del af social innovation – social innovation er ikke et énmandsjob.

Vil du vide mere? 

  • Prahalad and Ramaswamy, ”Co-opting Customer Competence”, 2000
  • Prahalad and Ramaswamy, ”The future competition”, 2004
  • Gouillart and Ramaswamy, ”The power of co-creation”, 2010
  • Bason, ”Leading public sector innovation: Co-creation for a better society”, 2010
  • Normann and Ramirez, ”Designing Interactive Strategy”, 1998
  • Social Innovation Exchange, Co-creation Guide.